Leadership Excelence og Leadership Speaks
21. december
Når vi får titel af manager, forventes vi at udøve både management og leadership. Men de fleste af os ender med at bruge vores tid på hverken eller. I stedet bruger vi en masse tid, hvis ikke det meste, på at løse konkrete problemer alt imens hverdagens operationelle opgaver fylder dagens timer. Management og leadership kan ofte opleves som noget, der lige bliver klemt ind i min allerede fyldte kalender.
Det var rigtig godt at blive mindet om, hvad kvaliteten af ledelse virkelig er og hvad, det betyder at lede gennem andre. Hvis ikke jeg holder liv i de grundlæggende færdigheder for lederskab, vil jeg sandsynligvis ikke have mange sande følgere.
Hvad lærte jeg?
En del af modulet var læring om disse grundlæggende færdigheder. Ledelse udfordres i dag af en ekstrem grad af kompleksitet og tvetydighed, fordi ledere skal skabe bro mellem kulturer og på tværs af grænser. Ydermere er lederen i sig selv en af de helt store nøgler til succes eller mangel på samme. Udover at skulle leve op til forventninger og krav fra mange forskellige interessenter, lever lederen i en generel stor usikkerhed.
Hvis vi ikke er i stand til at håndtere kompleksiteten og det globale lederskab, vil vores indvirkning på næsten enhver organisation være begrænset.
Begreber som kommunikation, koordinering, håndtering af pres, systematisk opmærksomhed, det at forstå, bruge og håndtere kompleksiteten, lederskabet fra et kulturelt perspektiv, coaching og at blive coachet i sit lederskab, bevidstheden om egne globale lederevner, at modtage og give feedback, kommunikation og præsentation var de væsentligste emner, vi berørte i faget. Vi blev udstyret med et hav af værktøjer til brug i hverdagen.
Vi må jo nok alle sande, at ordsproget ’Hvis de omkring dig ikke vil lytte til dig, må du falde på knæ og bede om tilgivelse, for skylden er i sandhed din’, nok stadig her ca. 150 år efter Fjodor Dostojevskij (1821–1881) udtalte det, er så sandt, som det er sagt. Kommunikation er bindeleddet og fejler den, gør resten også. Og omvendt.
Hvordan bruger jeg det i dag?
Når vi møder en leder, der er en virkelig god kommunikatør, kan det meste lade sig gøre. Jeg stræber efter at blive en sådan leder, men er klar over, at der er rum til forbedring. For hvor er det dog komplekst, når det at lede handler om mennesker og relationer mellem en hel masse forskellige personligheder. Hvor er det komplekst at blive dygtig til at lede forskellige typer medarbejdere, hvor det kræves af mig, at jeg kan tilpasse min kommunikation præcist og dermed skifte i måden, jeg taler med medarbejderne på. Alt efter den situation, vi måtte befinde os i, når vi taler sammen.
Nogle gange har medarbejderen brug for, at jeg tier stille og lytter eller de har brug en længere personlig samtale. Andre gange har medarbejderen brug for en kort faglig feedback. Uanset hvad så kræver det, at jeg kan lytte, vise respekt, udvise imødekommenhed og give brugbar feedback. Til det har jeg to remedier, nemlig mine ord og mit kropssprog.
Jeg skulle op på talerstolen for at holde et indlæg for hele klassen, stå der og modtage direkte feedback fra mine 20 medstuderende, optages på film for at blive evalueret af professoren. Sådan blev det ved, til budskabet sad lige i skabet. I forløbet føltes det som om, jeg lige var blevet født. Jeg glemte alt fra først at skabe rammerne til en god dialog, at huske at kommunikere anerkendende, at spørge i stedet for at mene (dømme), at stille de rigtige spørgsmål, at give konstruktiv feedback som klassen forstod samtidig med, jeg opretholdte det rigtige kropssprog, brugte energi på fremtiden og ikke fortiden og så at lytte, lytte og lytte og ikke tale hele tiden. Jeg indrømmer (gerne!?!) at den gik om en del gange.
Husk at gå ind på ladyboss.dk for at tilmelde dig nyhedsbrev og husk at like artiklen på LinkedIn. Så deltager du i julekonkurrencen.